Sommerferieaktivitet 2005

18. juli 2005

Nærvær og Samvær for danske og Nydanske børn..

Så har vi afviklet vores første Sommerferielejr for Danske og Nydanske børn i alderen 6 til 10 år. Det skete i uge 28, og mandag d. 11. juli kl. 9 mødte vi for første gang alle de 8 piger og 6 drenge af 4 forskellige nationaliteter. 3 af de Nydanske børn, havde en enkelt af os mødt i forvejen, da vi havde aflagt besøg i hjemmet, for at give praktiske oplysninger og besvare spørgsmål. De Nydanske børn hentede vi også, da ingen af dem selv havde mulighed for at komme til Fritidscenter Enslevgård, hvor det hele foregik.

alfred

Denne Alfred hænger nu i pizzariaet

Umiddelbart efter ankomsten blev børnene præsenteret for de voksne og store hjælpere og for Lejrmaskotten Alfred, som er en blæksprutte, og ASF Dansk Folkehjælp Grenaa afdelings maskot. Derefter blev de vist rundt på Fritidscenter Enslevgård, så de vidste, hvor de måtte være og hvor toiletterne var.

Vi leger navneleg

Efter dette legede vi navneleg med en bold, og hvor var der mange forskellige navne at huske på, og samtidig få hæftet på de rigtige ansigter. Det var lidt af en udfordring, både for børn og voksne.

Da vi troede, at vi havde nogenlunde styr på navnene, var det tid til at vi alle skulle hjælpe hinanden med at få rejst nogle telte, og imens vi gjorde det, blev børnene selv enige om, hvem der skulle sove sammen med hvem i hvilke telte.

Vi rejser telte

Efter Frokost blev der spillet forskellige spil, gynget og leget til der sidst på eftermiddagen blev fundet vandpistoler frem til en vandkamp i det varme sommervejr.

Vi laver vandkamp i varmen

Børnene var blevet inddelt i hold, hvor 3-4 børn sammen med 1 voksen hjælper udgjorde en farvegruppe, som så skiftedes til at hjælpe med at klargøre maden, dække bord og rydde af bordene efter måltiderne.

Aftensmaden bestod denne dag af pita brød med fyld af salat og okse– og kyllingkød samt tun, så alle kunne spise det samme, dog med den undtagelse, at en enkelt af deltagerne fik specielt bagt brød m.m. p.g.a. allergi/intollerance overfor forskellige fødevarer. Alt dette styrede vores Madmor Karen suverænt.

Vi spiller kongespil

Derefter blev der igen leget indtil vi skulle lave dagbog for dagen. Det foregik ved, at vi alle samledes og talte om, hvad vi havde lavet i dagens løb, og samtidig skrev Anni det op på et stort stykke papir, som, sammen med en masse billeder, skal danne baggrund for en egentlig dagbog, som skal udarbejdes og udleveres til alle børn og hjælpere. Derfor er dagbog et fast punkt hver aften efter at der er ryddet op efter aftensmaden.

Vi leger

Derefter blev der leget lidt igen — før det var tid til et andet af de faste punkter — nemlig at Andreas hver aften læste godnathistorie om Mummitroldene, før alle gik til ro i teltene.

Det med at sove ude kan være en udfordring for nogle børn, og da vi på forhånd vidste, at ikke alle brød sig om det, havde vi aftalt, at et par forældre kom og overnattede i stedet for at hente børnene hjem. Det viste sig også efter første nat, at et af børnene ikke brød sig om at sove i telt, så anden nat blev vi nødt til at få forældrene til at hente hende, men da det endelig lykkedes at finde ud af, hvorfor det var et problem at sove på lejren, fik vi arrangeret det, så hun kunne sove indendørs, sammen med nogle af hjælperne, og så gik det igen.

Denne første aften varede det noget før der blev ro i teltene, Der blev snakket meget, men i løbet af ugen gik det bedre og bedre med at falde til ro.

Tirsdag blev børnene vækket klokken 8, det var vådt af dug. Efter morgenmaden blev der leget, og Landsformanden for ASF-Dansk Folkehjælp, Ib Jensen, kom på besøg sammen med Bente fra Forbundskontoret.

Forbundsformanden og Bente fotograferet under besøget.

Der var også en golfspiller på besøg, og hun var meget populær, da hun lovede at komme igen torsdag, og have golfbolde med.

Derefter var det tid til en anden daglig aktivitet, nemlig førstehjælpsundervisning, som i dag handlede om at stoppe blødninger, hvad man gør når nogen slå hovedet, om at passe på, når man leger, og endelig om, hvordan man ringer efter hjælp, hvis man har brug for en ambulance.

vi øver i at sætte plaster på.

Efter frokosten, som i dag var koldskål, kørte vi alle på stranden, så alle kunne komme med ud og bade. Det var rigtig dejligt vejr, og vi var ude og bade 2 gange. Vi fik også is og kanelsnegle, som en af Mathildes mor havde bagt til os. Ellers blev der leget i sandet og spillet Beach Volleyball, for vi havde heldigvis husket at tage bolde med.

Om aftenen kom Formanden for ASF-Dansk Folkehjælp, Grenaa afdeling på besøg sammen med Grete, og de havde også kage med, så det var dejligt. De var også med til at lave dagbog denne aften.

vi skriver dagbog.

Onsdag morgen er det koldt, og det blæser, så vi spiser morgenmad inde. Vi har førstehjælp om forbrændinger og sår, og vi øver i at lægge forbindinger på. Derefter går vi alle i samlet flok til Grenaa, hvor vi besøger Ali og bager pizzaer.

vi bager pizza ved Ali.

Efter vi har spist pizzaerne og drukket sodavand til går vi i kiosken og køber is til dessert. På vejen tilbage gør vi ophold på legepladsen i Anlæget for at lege lidt. Efter hjemkomsten havde mange lyst til at sidde lidt stille, så der blev fundet papir og farver frem, og så blev der ellers tegnet.
Der var mange små frøer i græsset, men Kenneth fandt også en stor, som han holdt, så den kunne studeres nærmere. Den kvitterede for det, ved at tisse på ham.

Så stor var frøen.

Torsdag formiddag legede vi, Elise kom med golfbolde, og vi lærte om bevidstløse, som skal lægges i aflåst sideleje, og om hvordan vi får fat i en ambulance ved at ringe 1-1-2. Da vi havde spist frokost, kørte vi ud på Moselund, som er beredskabsforbundets øvelsesgård. Her fortalte Erik om, hvad der skal til for at en ildebrand kan overleve, og om at hvis man fjerner en af siderne i trekanten, så dør ilden. Det er grundprincipperne i brandbekæmpelse, og mens vi hørte om det, fik vi sodavand. Bagefter var vi ude og prøve at slukke små ildebrande, både i en gryde og i en dukke. Vi mærkede hvor varmt det bliver, hvis der går ild i en dyne, og lærte, hvordan man kommer ud af rummet. Vi var også en tur i labyrinten, og det var svært, for der var helt mørkt.
Efter det kørte vi ind på Brandstationen, hvor Erik viste os alle brandbilerne, både den gamle og de nye.

Så ser vi på brandbiler.

Vi fik lov til at sidde i brandbilerne, og vi fik endda en køretur i en af dem.

Fredag var vores sidste dag på lejren, og vores eneste dag, hvor vi vågnede op til regnens dryppen på teltdugen. Efter morgenmaden pakkede vi alle de ting, der var i teltene sammen, og stillede dem i tørvejr.

brandelefanten bliver til.

Vi legede og tegnede en ”Brandelefant” til brandmanden.

Alle plancerne fra hele ugen, var hængt op.

Vi fik is og repeterede den førstehjælp, som vi havde lært i ugens løb, og Jan viste hvordan man gav kunstig åndedræt og hjertemassage på en dukke.

Det fik vi ikke selv lov at prøve.

Bagefter så vi billeder på den bærbare komputer. Vi spiste tidlig frokost, alle resterne, så vi kunne få ryddet op og gjort rent. Det blev heldigvis solskin igen, så vi kunne være ude og lege. Mens nogle af de store og de voksne gjorde det sidste rent, lavede vi andre det sidste kapitel til dagbogen.
Så begyndte forældrene at komme og det var tid til at sige farvel, men før alle drog hjem, skulle de naturligvis have et bevis på, at de havde deltaget i et mini førstehjælpskursus.

farvel og på gensyn.

Det fik alle børnene overrakt sammen med en pose med lidt forbindsmaterialer, så de kunne øve sig videre derhjemme, en enkelt skulle øve sig på sig selv, da han havde været så uheldig at træde på en teltpløk tidligere på ugen, og derfor havde fået et sår på den ene fod. Der var også en Alfred til alle, samt malebøger, golfbolde, drikkedunke og andre ting. Så var det tid til at sige farvel og tak for denne gang, men også på gensyn, for vi skal mødes i september, helt præcis d. 22. september kl. 17, for at genopfriske minder, og for at alle børn kan få udleveret et eksemplar af dagbogen, og for at forældrene kan se billeder og video fra ugen.

Fra alle vi voksne skal lyde et stort tak for en dejlig uge, vi havde det så dejligt og sjovt sammen med en flok dejlige børn, og glæder os allerede til næste år.

Kontaktadresse

CVR:
3084 2677

Medlemsområdet

Er du medlem, kan du logge ind på medlemsområdet her.